Categorie archief: rectificatie

Wanneer is een blad een dagblad?

In Barneveld woedt een krantenoorlog. Centraal staat de vraag hoeveel dagen een krant moet verschijnen om een dagblad te zijn. De vier dagen in de week verschijnende krant Barneveld Vandaag van uitgever Wegener noemt zichzelf een dagblad. Uitgever BDU, dat zes keer per week Barneveldse Krant uitgeeft, vindt dat een krant die slechts vier keer per week uitkomt zich geen dagblad mag noemen. BDU eist in een kort geding een rectificatie in Barneveld Vandaag, waarin Wegener moet verklaren dat ten onrechte gesuggereerd is dat Barneveld Vandaag het enige dan wel het beste dagblad voor Barneveld zou zijn. Op 14 mei buigt de rechter zich over de zaak.

Lees meer bij De Nieuwe Reporter

Advertenties

Onduidelijkheden over de namen van een prinsesje

Kroonprins Willem-Alexander deed vrijdagochtend aangifte van zijn derde dochter en al snel was er grote verwarring. Heette het kind nou Ariaan, Ariane of Ariana? Veel media hadden toch duidelijk Ariaan verstaan.

“NOS Teletekst veranderde Ariana na enkele minuten in de correcte naam, Ariane. Het ANP stuurde een zogeheten persalarm per sms aan zijn vaste afnemers met de tekst ‘Dochter Willem-Alexander en Máxima heet Ariana Wilhelmina Máxima Inez’. ”

Niet veel later was er onduidelijkheid ontstaan over de vierde naam van het kind. De naam Inez (met een z) was doorgegeven door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). In de loop van de ochtend kwam de RVD met een rectificatie: het prinsesje heet Ines (met een s). Overigens zal het kind in het dagelijks leven en in huiselijke kring Ariane heten.

(Bron: ANP)

Het lichaam van Debora Rosiek

Vanochtend kopte De Telegraaf: “Lichaam zwangere Debora gevonden“.

Debora Rosiek wordt sinds 2003 vermist. Vanochtend liet de politie al weten dat dit bericht niet juist was: “Het bericht op de voorpagina van de telegraaf dat het lichaam van Deborah Rosiek zou zijn gevonden is onjuist! Het klopt wel dat het onderzoeksteam in het Twiske op zoek is naar de destijds verdwenen vrouw, maar tot op heden heeft dit onderzoek geen resultaat opgeleverd. Er is in het geheel geen lichaam aangetroffen!” Ook De Telegraaf had dit snel in de gaten en schreef later op de dag: “Verklaringen van bronnen rond het onderzoek dat het lichaam van Rosiek al zou zijn gevonden, zoals De Telegraaf vrijdagochtend meldde, bleken iets te voorbarig.

Rotterdamse Yachtclub (1846-1882)

CORRECTIES & RECTIFICATIES

Yachtclub
Het artikel ‘Ik wil cultureel themawarenhuis’ (3 april, pagina 10) situeert het Wereldmuseum in Rotterdam in de voormalige yachtclub (1920) van prins Hendrik. Dat jaartal klopt niet. De club is in 1846 opgericht, het gebouw was in 1851 gereed. In 1882 werd de club opgeheven. Sindsdien is het gebouw als museum in gebruik.
Lees verder

Hortusplein? Dat zal het Hortusplantsoen wel geweest zijn

Herstel

In de mediarubriek werd eergisteren gewag gemaakt van het Hortusplein. Dat zal het Hortusplantsoen zijn geweest.

Het Parool, 6 april 2006, pagina 3.

Een uitstapje naar het buitenland: Dagblad Suriname bij verstek veroordeeld

Dagblad Suriname moet het hoofdartikel ‘Koehandel tussen VHP en PL‘ van 28 december 2006 rectificeren. De Surinaamse minister Michael Jong Tjien Fa stapte naar de rechter omdat hij het niet eens kon worden met de krant over een rectificatie. In het gewraakte artikel werd de minister ervan beschuldigd betrokken te zijn bij corruptiepraktijken waarbij geld, grond en verblijfsvergunningen voor Chinezen tegen elkaar werden uitgeruild. Lees verder

Soms ook op pagina 2

In tegenstelling tot wat ik 31 maart schreef corrigeert Het Parool niet alleen nog maar op pagina 3, woensdag 4 april stond HERSTEL op pagina 2:

  • Kees Tabak noemde gisteren [3 april – Corr.] Arcadie van Daniel Lanois als zijn hebbeding. Het ding heet Acadie.
  • Politicus Sadet Karabulut werd gisteren Salet genoemd.
  • Bij de kasboekjes in de PS van de Week ontbrak de naam van de fotograaf: Jordi Huisman.
  • Vrijdag vergaten wij FACT-architects te vermelden als ontwerper van het Ronald McDonald Centre.

Het Parool, 4 april 2007, pagina 2.