Categorie archief: onzorgvuldigheid

(N)SDAP – een week later

Hoewel in de papieren editie van de krant de pijnlijke fout in het Artikel over Mieke Riezouw op 29 april al gecorrigeerd is, staat het artikel een week later nog ongewijzigd op de website.

Advertenties

(N)SDAP

Een slordige en vooral pijnlijke fout in een stuk op de website van de oud-verzetskrant Het Parool (spiegel) dinsdag:

“Mieke Riezouw-Lindeman (Arnhem, 1914) kwam uit een rood nest, en dat is een understatement. Vader Sam Lindeman was betrokken bij de oprichting van de NSDAP en de vader van moederszijde kon wegens vakbondsactiviteiten alleen in buitenland werk vinden.”

Inhaalslag III Een weekje Metro Missers

26 maart 2007

In de Amsterdam-editie van vrijdag staat de naam Mauri Cabeza twee keer genoemd in het artikel over AFC-DWV. Zijn naam is echter Mauro Cabeza.

Vorige week stond in de krant dat Harry Potter and the Deadly Hallows vanaf 21 juni te koop is. Dat klopt niet: het boek is vanaf 21 juli te koop. Lees verder

Galatabrug II (op de website van Geert Mak)

Toch zij de eerder opgemerkte fouten niet zo verwonderlijk. Zelfs op de website van Geert Mak staat dat de Galatabrug Europa en Azië verbindt:

De brug is het boekenweekgeschenk van 2007 en beschrijft de sfeer van een stad die in twee continenten ligt, verbonden door een brug. Het zijn verhalen over het oude en nieuwe Turkije aan de hand van ontmoetingen op de brug die het Europese en Aziatische deel van Istanbul met elkaar verbindt.” Lees verder

Het Parool doet er 8 in 1

Het Parool had heel wat te rectificeren afgelopen weekend. Dat deed de krant onder het kopje ‘Herstel’ rechtsonder op pagina 25, met als sub-kop: “Vlaggenwinkel, umts, krentenbrood, Dé Stoop en nog zowat”. In rommelig en een jolig artikel werden in totaal acht eerdere berichten gerectificeerd:

Vlaggenwinkel
Zo was het personeel van vlaggenwinkel Andries de Jong BV, dat al sinds 1787 in Amsterdam is gevestigd, zeer verbaasd over de kop ‘A’dam krijgt eerste vlaggenwinkel’. Volgens Het Parool werd de kop ‘door te tekst niet bevestigd’ en voegde daar zelf nog aan toe: ‘maar toch’.

UMTS
Zonder te vermelden op welk artikel het slaat of wanneer het artikel precies gepubliceerd is schrijft de krant: “Bram Bos, voor Groenlinks raadslid in Zuideramstel, wijst ons erop dat het stadsdeel niet van plan is de GGD zonder meer onderzoek te laten doen naar de gevolgen van de umts-masten op d’Oude Raai.” Ook zal het stadsdeel zelf geen informatie op haar website plaatsen over maatregelen om straling te voorkomen, het stadsdeel zal slechts verwijzen naar andere websites die daarover schrijven “zonder verantwoordelijkheid voor de inhoud te nemen”. Lees verder