Categorie archief: online rectificatie

Tegenstrijdige berichtgeving

Originally uploaded by marza op Flickr

Marza: “Volkskrant 5 februari 2010, twee tegenstrijdige berichten op de voorpagina. In het onderste, inmiddels foutief gebleken bericht, geen melding van nieuwe informatie. Vreemd toch?

(N)SDAP – een week later

Hoewel in de papieren editie van de krant de pijnlijke fout in het Artikel over Mieke Riezouw op 29 april al gecorrigeerd is, staat het artikel een week later nog ongewijzigd op de website.

Het lichaam van Debora Rosiek

Vanochtend kopte De Telegraaf: “Lichaam zwangere Debora gevonden“.

Debora Rosiek wordt sinds 2003 vermist. Vanochtend liet de politie al weten dat dit bericht niet juist was: “Het bericht op de voorpagina van de telegraaf dat het lichaam van Deborah Rosiek zou zijn gevonden is onjuist! Het klopt wel dat het onderzoeksteam in het Twiske op zoek is naar de destijds verdwenen vrouw, maar tot op heden heeft dit onderzoek geen resultaat opgeleverd. Er is in het geheel geen lichaam aangetroffen!” Ook De Telegraaf had dit snel in de gaten en schreef later op de dag: “Verklaringen van bronnen rond het onderzoek dat het lichaam van Rosiek al zou zijn gevonden, zoals De Telegraaf vrijdagochtend meldde, bleken iets te voorbarig.

Kunst blijkt gewoon Kunst

Volkskrantblogger Bart FM Droog geeft Trouw een complimentje voor het online verbeteren van een artikel over de dichter J.F. Kunst. Kunst blijkt, in tegenstelling tot een eerder in het dagblad geuit vermoeden, toch gewoon J.F. Kunst te zijn en geen pseudoniem van Geerten Gossaert.

Droog: “Onder het oorspronkelijke artikel is in het online-archief een link aangebracht naar het recificerende artikel. Kranten zouden dat standaard moeten doen, linken naar de rectificatie of de rectificatie onderaan het online-artikel vermelden. Want hoewel papieren kranten beter gelezen worden dan de online-versies, is een papieren krant een wegwerpartikel en het online-archief een blijvend iets. “

Autonavigatiesystemen

De Kampioen, het ledenblad van de ANWB, gaat vandaag (dinsdag 20 maart) een in het blad gepubliceerde test van autonavigatiesytemen op haar website rectificeren. Dat meldde het consumentenprogramma Kassa maandag. De test werd gepubliceerd in de laatste aflevering van het tijdschrift . Bij het testen van de “Garmin nĂ¼vi 360” zouden fouten zijn gemaakt. Lees verder