Categorie archief: De Telegraaf

Misleidende foto’s

Woensdagmorgen bracht De Telegraaf met grote koppen het bericht ‘Marokkanen treiteren joods paar weg‘. Een naar verhaal, waar behoorlijk wat fouten in zitten.

Afb. 1 (De Telegraaf)Ten eerste lezen we in de inleiding dat “een joods echtpaar is weggevlucht”. Zoals vandaag op onder meer AT5 te zien was, is het echtpaar helemaal (nog) niet weggevlucht. Het echtpaar wil wel heel graag weg, maar wacht nog op een woning in Hoofddorp. Op dit moment wonen zij nog steeds in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer.

afb, 2 (Geenstijl)

Een tweede, en naar het zich laat aanzien opzettelijke, fout werd opgespoord door shocklog Geenstijl: de voordeur met graffiti (afb. 1) op de voorpagina van De Telegraaf is helemaal niet van de gepeste familie. De Telegraaf maakte een foto voor de bekladde voordeur van de buren. De werkelijke voordeur (afb. 2) Overigens plaatste ook Elsevier bij het bericht een onjuiste foto (afb. 3), waarop een raam te zien waar een groot hakenkruis opgeschilderd is. Ook dit raam zal niet van de gepeste familie zijn, die woont namelijk op de eerste etage en niet op de begane grond.

afb. 3 (Elsevier)

Het lichaam van Debora Rosiek

Vanochtend kopte De Telegraaf: “Lichaam zwangere Debora gevonden“.

Debora Rosiek wordt sinds 2003 vermist. Vanochtend liet de politie al weten dat dit bericht niet juist was: “Het bericht op de voorpagina van de telegraaf dat het lichaam van Deborah Rosiek zou zijn gevonden is onjuist! Het klopt wel dat het onderzoeksteam in het Twiske op zoek is naar de destijds verdwenen vrouw, maar tot op heden heeft dit onderzoek geen resultaat opgeleverd. Er is in het geheel geen lichaam aangetroffen!” Ook De Telegraaf had dit snel in de gaten en schreef later op de dag: “Verklaringen van bronnen rond het onderzoek dat het lichaam van Rosiek al zou zijn gevonden, zoals De Telegraaf vrijdagochtend meldde, bleken iets te voorbarig.

Uitspraak RvdJ: Klacht Van der G. tegen De Telegraaf deels gegrond

“De Raad voor de Journalistiek (RvdJ) heeft een klacht van Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, tegen het dagblad De Telegraaf deels gegrond verklaard. Van der G. is volgens de RvdJ ten onrechte in verband gebracht met de moord op milieuambtenaar Chris van der Werken in 1996. Ook is er te weinig wederhoor toegepast.” Dat schrijft Villamedia woensdag. Lees verder

Gezocht lezers van De Telegraaf, AD, Trouw en De Volkskrant

Wie Correcties, Rectificaties en Aanvullingen leest, kan de indruk krijgen dat vooral NRC Handelsblad en Metro dagelijks rectificeren. Dat doen deze dagbladen ook, en dat is goed, maar wat doen de andere landelijke dagbladen eigenlijk? Ik heb het een en ander over de websites van Trouw en de Volkskrant gezegd, maar heb momenteel niet de middelen om al deze bladen dagelijks te kopen (of een abonnement te nemen). Dus de papieren edities van De Telegraaf, Algemeen Dagblad, Trouw en de Volkskrant, zijn tot nu toe niet aan bod gekomen en dat is jammer. Daarom wil ik de lezers van deze dagbladen extra oproepen om de correctierubrieken (of het gebrek daaraan) goed in de gaten te houden en mij van informatie te voorzien (commentaren, scans etc).