Categorie archief: correctie

(N)SDAP – een week later

Hoewel in de papieren editie van de krant de pijnlijke fout in het Artikel over Mieke Riezouw op 29 april al gecorrigeerd is, staat het artikel een week later nog ongewijzigd op de website.

Onduidelijkheden over de namen van een prinsesje

Kroonprins Willem-Alexander deed vrijdagochtend aangifte van zijn derde dochter en al snel was er grote verwarring. Heette het kind nou Ariaan, Ariane of Ariana? Veel media hadden toch duidelijk Ariaan verstaan.

“NOS Teletekst veranderde Ariana na enkele minuten in de correcte naam, Ariane. Het ANP stuurde een zogeheten persalarm per sms aan zijn vaste afnemers met de tekst ‘Dochter Willem-Alexander en Máxima heet Ariana Wilhelmina Máxima Inez’. ”

Niet veel later was er onduidelijkheid ontstaan over de vierde naam van het kind. De naam Inez (met een z) was doorgegeven door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). In de loop van de ochtend kwam de RVD met een rectificatie: het prinsesje heet Ines (met een s). Overigens zal het kind in het dagelijks leven en in huiselijke kring Ariane heten.

(Bron: ANP)

Het lichaam van Debora Rosiek

Vanochtend kopte De Telegraaf: “Lichaam zwangere Debora gevonden“.

Debora Rosiek wordt sinds 2003 vermist. Vanochtend liet de politie al weten dat dit bericht niet juist was: “Het bericht op de voorpagina van de telegraaf dat het lichaam van Deborah Rosiek zou zijn gevonden is onjuist! Het klopt wel dat het onderzoeksteam in het Twiske op zoek is naar de destijds verdwenen vrouw, maar tot op heden heeft dit onderzoek geen resultaat opgeleverd. Er is in het geheel geen lichaam aangetroffen!” Ook De Telegraaf had dit snel in de gaten en schreef later op de dag: “Verklaringen van bronnen rond het onderzoek dat het lichaam van Rosiek al zou zijn gevonden, zoals De Telegraaf vrijdagochtend meldde, bleken iets te voorbarig.

Rotterdamse Yachtclub (1846-1882)

CORRECTIES & RECTIFICATIES

Yachtclub
Het artikel ‘Ik wil cultureel themawarenhuis’ (3 april, pagina 10) situeert het Wereldmuseum in Rotterdam in de voormalige yachtclub (1920) van prins Hendrik. Dat jaartal klopt niet. De club is in 1846 opgericht, het gebouw was in 1851 gereed. In 1882 werd de club opgeheven. Sindsdien is het gebouw als museum in gebruik.
Lees verder

Hortusplein? Dat zal het Hortusplantsoen wel geweest zijn

Herstel

In de mediarubriek werd eergisteren gewag gemaakt van het Hortusplein. Dat zal het Hortusplantsoen zijn geweest.

Het Parool, 6 april 2006, pagina 3.

Tien minuten is te weinig

Aanvullingen en verbeteringen

De tienminutengesprekken met ouders over hun kinderen op de basisschool zijn te kort om er echt wat aan te hebben. Zeker voor allochtone ouders heeft het zin ze minstens een kwartier te verlengen, en er meer tweerichtingsverkeer van te maken (Binnenland, pagina 3, 5 april). Bedoeld was: verlengen tot een kwartier.

Lees verder

Edmond Dantès niet rechts

CORRECTIES & AANVULLINGEN

Edmond Dantès
Bij het artikel De Romanheld is de sigaar (3 april, pagina 20) staat de gravure in spiegelbeeld afgedrukt. Daardoor staat Edmond Dantès niet rechts, maar links op de afbeelding. Lees verder