Tegenstrijdige berichtgeving

Originally uploaded by marza op Flickr

Marza: “Volkskrant 5 februari 2010, twee tegenstrijdige berichten op de voorpagina. In het onderste, inmiddels foutief gebleken bericht, geen melding van nieuwe informatie. Vreemd toch?

(N)SDAP – een week later

Hoewel in de papieren editie van de krant de pijnlijke fout in het Artikel over Mieke Riezouw op 29 april al gecorrigeerd is, staat het artikel een week later nog ongewijzigd op de website.

(N)SDAP

Een slordige en vooral pijnlijke fout in een stuk op de website van de oud-verzetskrant Het Parool (spiegel) dinsdag:

“Mieke Riezouw-Lindeman (Arnhem, 1914) kwam uit een rood nest, en dat is een understatement. Vader Sam Lindeman was betrokken bij de oprichting van de NSDAP en de vader van moederszijde kon wegens vakbondsactiviteiten alleen in buitenland werk vinden.”

Misleidende foto’s

Woensdagmorgen bracht De Telegraaf met grote koppen het bericht ‘Marokkanen treiteren joods paar weg‘. Een naar verhaal, waar behoorlijk wat fouten in zitten.

Afb. 1 (De Telegraaf)Ten eerste lezen we in de inleiding dat “een joods echtpaar is weggevlucht”. Zoals vandaag op onder meer AT5 te zien was, is het echtpaar helemaal (nog) niet weggevlucht. Het echtpaar wil wel heel graag weg, maar wacht nog op een woning in Hoofddorp. Op dit moment wonen zij nog steeds in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer.

afb, 2 (Geenstijl)

Een tweede, en naar het zich laat aanzien opzettelijke, fout werd opgespoord door shocklog Geenstijl: de voordeur met graffiti (afb. 1) op de voorpagina van De Telegraaf is helemaal niet van de gepeste familie. De Telegraaf maakte een foto voor de bekladde voordeur van de buren. De werkelijke voordeur (afb. 2) Overigens plaatste ook Elsevier bij het bericht een onjuiste foto (afb. 3), waarop een raam te zien waar een groot hakenkruis opgeschilderd is. Ook dit raam zal niet van de gepeste familie zijn, die woont namelijk op de eerste etage en niet op de begane grond.

afb. 3 (Elsevier)

Rectificeren zoals opgenomen in de leidraad van de Raad voor de Journalistiek (april 2007)

Leidraad van de Raad voor de Journalistiek
Download hier de volledige leidraad (pdf 3,9 mb).

Wanneer is een blad een dagblad?

In Barneveld woedt een krantenoorlog. Centraal staat de vraag hoeveel dagen een krant moet verschijnen om een dagblad te zijn. De vier dagen in de week verschijnende krant Barneveld Vandaag van uitgever Wegener noemt zichzelf een dagblad. Uitgever BDU, dat zes keer per week Barneveldse Krant uitgeeft, vindt dat een krant die slechts vier keer per week uitkomt zich geen dagblad mag noemen. BDU eist in een kort geding een rectificatie in Barneveld Vandaag, waarin Wegener moet verklaren dat ten onrechte gesuggereerd is dat Barneveld Vandaag het enige dan wel het beste dagblad voor Barneveld zou zijn. Op 14 mei buigt de rechter zich over de zaak.

Lees meer bij De Nieuwe Reporter

Onduidelijkheden over de namen van een prinsesje

Kroonprins Willem-Alexander deed vrijdagochtend aangifte van zijn derde dochter en al snel was er grote verwarring. Heette het kind nou Ariaan, Ariane of Ariana? Veel media hadden toch duidelijk Ariaan verstaan.

“NOS Teletekst veranderde Ariana na enkele minuten in de correcte naam, Ariane. Het ANP stuurde een zogeheten persalarm per sms aan zijn vaste afnemers met de tekst ‘Dochter Willem-Alexander en Máxima heet Ariana Wilhelmina Máxima Inez’. ”

Niet veel later was er onduidelijkheid ontstaan over de vierde naam van het kind. De naam Inez (met een z) was doorgegeven door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). In de loop van de ochtend kwam de RVD met een rectificatie: het prinsesje heet Ines (met een s). Overigens zal het kind in het dagelijks leven en in huiselijke kring Ariane heten.

(Bron: ANP)